משפיענים ובייחוד משפיעני רשת מעצבים את הזהות של העוקבים שלהם- בין אם מדובר בהשקפת עולם על נושאים מסוימים, ועד סטיילינג הלבוש שלהם. משפיעני רשת "מדביקים" את הקהל הרחב באספקטים שונים של התנהגות. אנשים ילכו ויקנו את מה שהם המליצו עליו מהר יותר מכשהם יראו כל פרסומת שהיא. משפיעני רשת ומהווים 'גורו' עבורם בנישה שבה הם מתמחים.
בשביל להיות משפיען רשת, לא מספיק רק לעלות תכנים באינסטגרם מבוקר ועד לילה. נדרשת עבודת רקע רבה. משום שמשפיענים מחדשים ובקיאים בכל מה שיש לדבר עליו בנישת ההתעסקות שלהם, באופן קבוע. רק באמצעות חדשנות וזכיה בתשומת הלב של קהל מסוים המשפיענים מצליחים לבסס לעצמם קהל עוקבים נאמן ואדוק.

למשפיענים ולמשפיעניות יש קהל עוקבים רחב ונאמן העוקב אחרי התוכן שהם מייצרים. מערכת יחסים זו מאפשרת יצירת רווח עבור המשפיען באמצעות שיווק ופרסום מוצרים, וגורמת לעוקב להרגיש קרוב באופן וירטואלי למשפיען אותו הוא מעריץ. מאחר שהעוקב מרגיש שהוא מכיר את המשפיען, עולה הסבירות שהעוקב יקבל את המלצותיו מאשר צפייה בפרסומת אקראית. לדוגמא, קיילי ג'נר התעשרה מתחום האיפור בעזרת המדיה החברתית.
מה מקורו של שיווק משפיענים?
שיווק באמצעות משפיענים (Influencers Marketing) נולד הרבה לפני האינסטגרם. אף אחד לא היה צריך לחכות כדי להבין שלהמלצה של אדם מפורסם יש אפקט שיווקי. המסר עובד בצורה יותר טובה כשמדובר באדם מפורסם שהוא גם רלוונטי לנישה או לתחום העיסוק של העסק או האתר. למשל, ספורטאים שממליצים על נעלי ספורט, או על משקה בריא. משפיען הוא כלי מדיה יעיל, אבל הוא חייב לספק תוכן מעניין ושתמיד יהיה לו מה לאמר, בשביל להשפיע על העוקבים שלו לטובה.

לפני עידן הרשתות החברתית היו נפוצים הבלוגים. בלוגרים ובלוגריות שכתבו על נושאים מגוונים כמו פוליטיקה, אופנה, מוזיקה ואפילו על חייהם האישיים, זכו לפופולריות לא מעטה. התופעה צברה תאוצה עם התפתחות הפופולריות של הרשתות החברתיות כמו פייסבוק, טוויטר, אינסטגרם, טיקטוק ועוד. אושיות רשת הן בעלות השפעה רבה בכל העולם, לעיתים הפופולריות הרבה היא כתוצאה מפרסום מוקדם של האושייה כעיתונאי, זמר או דוגמנית, אך יש והפופולריות נצברה משנינות ומקוריות ברשת בלבד. יש מוזיקאים שצברו את תחילת פרסומם כתוצאה מוויראליות ברשת דוגמת ג'סטין ביבר או דוג'ה קאט. יש גם "דוגמניות אינסטגרם" שעיקר פרסומן הוא מתמונות שהן מעלות לאינסטגרם. לעיתים הצלחתן לא פחותה מהדוגמניות המסורתיות. לדוגמא, נטע אלחמיסטר. לעיתים כוכבי הרשת מפרסמים מותגים מסוימים תמורת תשלום, כפרסום סמוי. בארצות הברית נציבות הסחר הפדרלית מחייבת אושיות רשת לסמן פוסטים ממומנים בתור פרסומת.
למי מתאים לשווק באמצעות משפיענים ברשת?
לכל מי שיש ברשותו מוצרים פיזיים או שירות מסוים ונישתי. למשל, הלבשה, הנעלה, ציוד ספורט, ציוד לתינוקות וילדים, ציוד לבעלי חיים, תכשיטים, רהיטים, אפליקציות, אוכל, ועוד. איך זה עובד? בהתאם למוצר או השירות שיש לכם ולפי התקציב שעומד לרשותכם בונים ומתאימים לכם נבחרת משפיענים קבועה או משתנה. ניתן לייצר פעילות חד פעמית כפיילוט וניתן לייצר פעילות מתמשכת, מה שכמובן גם עדיף, על מנת ליצור מקסימום אפקטיביות.

אתם תוהים עכשיו איך בכלל אפשר להפוך למשפיעני רשת מלכתחילה? אין מספר קסם של עוקבים שעלינו להשיג בשביל להבטיח שתהפכו למשפיעני רשת. מעבר לזה, לא רק מספר העוקבים נמנה בין הגורמים שייהפכו אתכם למשפיענים; אלמנט מכריע אף יותר הוא עד כמה מעורבים העוקבים עם התוכן שאתם מייצרים- האם הם מרבים להוסיף לייק, עוקב, שיתוף וכו' על ההעלאות שלכם.
אז כמה עולה שיווק משפיענים?
מי יכול להרשות לעצמו להעסיק משפיעני רשת? בואו נודה על האמת, המשפיענים הגדולים, שיש להם עשרות מיליוני עוקבים, אינם בהישג יד של רוב המותגים והעסקים. ודאי לא כאשר מדובר באסטרטגיה מתוכננת ושיטתית, עם יעדים ארוכי טווח, ועם תקציב שנתי. הבשורות הטובות הן, שאין צורך במיליוני עוקבים ותקציבים הוליוודיים כדי להשיג אפקט שיווקי עוצמתי באמצעות משפיענים. כמו שראינו, 200,000 עוקבים זה כוח משמעותי. ומה דעתכם על פרופיל אינסטגרם עם 15,000 עוקבים בלבד? זה יכול להיות גם נהדר לשיווק של העסק או המוצר שלכם.

משפיענים הם לא רק סלבריטיז. גם מספרים קטנים עושים עבודה מדויקת. משפיען הוא כלי מדיה רלוונטי, מדויק והזמין ביותר. ל-81% מהמשפיענים באינסטגרם יש בין 15,000 עוקבים ל-100,000 עוקבים. כמעט 40% מחשבונות האינסטגרם שיש להם יותר מ-15,000 עוקבים נחשבים למשפיענים – כלומר, יכולים ליצור אפקט שיווקי משמעותי. ואם כבר הבנו שלפעמים פחות זה יותר, אז זה עדיין לא הכל, כי הדבר הבא בשיווק באמצעות משפיענים נקרא "נאנו משפיענים”. פרופילים שיכולים לטלטל את השיווק והמכירות שלכם עם קצת יותר מ-1,000 עוקבים. אלו הם מספרים שכבר יכולים להסתדר בכל תקציב, אולי גם בתקציב שלכם. הם הפכו לרלוונטיים מאוד בסצנת האינסטגרם והמדיה החברתית בעולם, בזכות התשתית הטכנולוגית המאפשרת למדוד את האיכות ולא את הכמות של העוקבים שמגיעים אליהם.
העלויות תמיד משתנות. הכל תלוי בסוג המשפיען, בנישה, כמה עוקבים יש לו ועוד. לדוגמא, קמפיין התחלתי החל מ- 5,000 ש"ח לחודש: נבחרת של 6-10 משפיענים, בעלי מספר עוקבים העומד על כ- K15. כל משפיען מעלה בעמוד האישי שלו (פייסבוק/ אינסטגרם/ טיק טוק) 2-3 סטוריז חד פעמיים בשבוע.
איך שיווק משפיענים עוזר לי לקדם את העסק?
זה פשוט עובד
צורת המכירה הזו פשוט עובדת. היא מגדילה את הרווחים בהרבה, מושכת לקוחות חדשים, מרחיבה את שיתופי הפעולה של המותג ולאט לאט הופכת להיות כמו עוד אפשרות יחסית אלגנטית למכירה בעידן המודרני. ממש כפי שיש לכם אתר אינטרנט, כך גם כדאי לכם לשווק את המותג שלכם דרך אנשים שיודעים למכור אותו עבורכם.
מכירה אלגנטית
משפיענים הופכים את המותג לרלוונטי עבור קהל היעד, מבלי להשתמש בשפת מכירות קשוחה ומרתיעה; אלא באמצעות אינטראקציה טבעית עם העוקבים שלהם.
הגברת החשיפה
כשאתם בוחרים לפרסם את המותג שלכם דרך משפיענים עם קהל עוקבים גדול ומפולח יחסית, אתם מגדילים את החשיפה העסקית שלכם ומושכים אליכם בדיוק את הקהל שאתם רוצים.
זוכים באמון הלקוחות
אנשים אוהבים לקנות ממותגים שהם סומכים עליהם. כשאתם מעניקים למשפיעני הרשת את הכוח לשווק אתכם בצורה הנכונה, אתם זוכים בעוד ערוץ פרסום מעורר אמון, שגורם לגולשים לסמוך עליכם ועל המסרים שלכם.
תורם לקידום האתר
שיווק באמצעות תוכן של משפיענים יכול להוסיף כמויות של קישורים פנימיים לאתר שלכם. האלגוריתמים המעודכנים ביותר של גוגל מסתמכים לא רק על תוכן כתוב באתר שלכם כדי לקדם אותו, אלא גם על כמות הקישורים שזורמת אליו מפלטפורמות חיצוניות. עצם העובדה שיש קישור לאתר שלכם מהסטורי, שמישהו צייץ פוסט שלכם או כל גורם חיצוני הזכיר אתכם, מעלה את הדירוג של האתר משמעותית.
איך להתחיל בשיווק משפיענים?
מטרה ותקציב
חשוב מאוד לייצר מטרה לקמפיין. דאגו להעלות תוכן איכותי וכמובן לבנות תקציב לכל תהליך השיווק. מהי המטרה בקמפיין שלכם? כמה חשיפה תרצו לקבל? מה התקציב שלכם?
להכיר את הלקוח
לזהות את מאפייני הלקוח האידיאלי ומהם צרכיו. מי הוא האווטאר שלכם? מי קהל היעד המושלם שלכם?
זה לא רק כמות העוקבים
חשוב לא להתרשם רק בכמות. גודל העוקבים לא מבטיח את ההצלחה של הקמפיין. המשפיען חייב להיות מחובר בתודעה של קהל היעד לערכי המותג שלך ולדעות של החברה.
התאמת הרשת
המשפיען צריך להיות מקצוען ברשת החברתית שנבחרה לשימוש בקמפיין. למשל, אם הוא אושייה המזוהה עם טוויטר זה פחות מתאים למהלך שיווקי שנועד ליוטיוב וכו.
מעקב ומדידה
ניתן לשלב קוד ולינק של המשפיען ובכך לייצר שיתוף פעולה מדיד של מכירות. המשפיען מפרסם את הקוד שלו ושולח את העוקבים לאתר שלכם. העוקבים שלו יכולים להשתמש בקוד ולקבל הנחה מסויימת ובכך להגדיל משמעותית את המכירות שלכם.
דעו את המחיר
לפני שפונים למשפיען יש להכיר את המחירים בשוק. דעו כמה עולה שיווק משפיענים בתחום ובנישה שלכם. גשו אל המשפיען אתם עם הצעת מחיר ולא להיפך.
משא ומתן
יש לנהל מו"מ כי לעיתים ניתן להוריד את המחיר או לעלות את התמורה בעד אותו מחיר באופן משמעותי. לא תמיד המחיר ההתחלתי שיגידו לכם הוא באמת המחיר האחרון בו הם מוכנים לסגור.
הסכמה בכתב
יש לסגור מראש בכתב מה דורשים מאותו משפיען. כמה פוסטים יעלה, כמה סטורי, באיזו תדירות. דברים כמו מה התקציב, כמה כל חודש ועוד. הישארו מסודרים ומקצועיים.

לסיכום, שיווק משפיענים יכול מאוד להועיל לכם אם אתם בעלי עסק חדש או אם אתם פשוט רוצים לשווק את העסק הקיים שלכם בצורה הטובה והיעילה ביותר. שיווק משפיענים מתאים לכם וייקח את העסק שלכם לרמות הגבוהות ביותר.