מנוע החיפוש הוא כלי אינטרנטי המאגד בתוכו ארכיון של אתרים ועמודי תוכן. העמודים האלו מוצגים לגולש בהתאם לחיפוש שלו. כך למשל, כפי שאתם הולכים לספרייה בלימודים לחפש אחר ספר מסוים שיכול לתת לכם מידע אודות נושא מסוים – מנועי החיפוש חוסכים לנו את זמן החיפושים ומציגים לנו תוצאות הרלוונטיות ביותר לחיפושים שלנו. אותם חיפושים יהיו בצורת טקסט בדרך כלל אותו נזין בשורת החיפוש של מנוע החיפוש. לאחר לחיצה על אנטר או כפתור החיפוש; נקבל באופן מיידי את התוצאות הרלוונטיות ביותר שמנוע החיפוש יכול להציג לנו. כמובן שיש מנועי חיפוש מפותחים וחכמים יותר ומנועים אחרים פחות מתוחכמים ובהתאם לכך גם רמת הרלוונטיות והדיוק של התוצאות לשאילתת החיפוש שלנו.

מנוע חיפוש מנגיש מידע למחפש, עוזר לצמצם את הזמן הנדרש כדי למצוא מידע, ועוזר להתגבר על הצפת המידע הקיימת כיום במדיה הדיגיטלית. מנוע החיפוש של גוגל הפך את חיינו ושינה את האופן בו אנו צורכים מידע, מוצרים, שירותים ואת הדרך בה אנו פועלים. כמעט כל אחד ואחת גולשים לפחות פעם ביום ברשת וחלקנו זמינים כל הזמן, דרך המחשב הביתי והמכשיר הסלולרי. אתרי אינטרנט רבים נלחמים לקדם את עצמם במנועי החיפוש מתוך מטרה למשוך גולשים ולהפוך אותם ללקוחות.
קידום במנועי חיפוש דורש הבנה מעמיקה בתחום הקידום, היכרות עם עולם האינטרנט המשתנה באופן תדיר ומחייב התחשבות בעולם המדיה והפרסום. על כל עסק להבין כי קידום בלבד לא יוכל להביא לו לקוחות, אך שילוב בין קידום נכון יחד עם העברת המסרים המתאימים, ימשוך אליו שפע של לקוחות ויוכל להוביל תהליכים משמעותיים בשיווק ובמכירות.
אז איך בעצם מנוע חיפוש עובד?
אחד האתגרים הטכנולוגיים הגדולים ביותר הוא להעביר מידע במהירות רבה ממקום אחד למקום אחר בעולם. אתם יכולים להיכנס לאתר אינטרנט שיושב על שרתים בקצה השני של העולם, לקרוא ולהשתמש באתר והכל בשניות ספורות או פחות מכך. תקלידו רק כמה מילות מפתח בתיבת החיפוש ועולם שלם ייגלה בפניכם. עולם של מידע, סרטונים, תמונות וכל מה שאי פעם תרצו.
מנועי החיפוש מחזיקים למעשה מאגר של מיליונים רבים של אתרים ודפי אינטרנט, כאשר מראש הזחלנים (סורקים דיגיטליים) של מנועי החיפוש סורקים את האתרים והעמודים, מעדכנים אותם במאגר העצום שלהם ואת תוצאות החיפוש שהגולשים רואים מנוע החיפוש שולף מתוך המאגר שלו למעשה ולא מתוך סריקה מהירה אונליין של התוצאות. זו הסיבה למשל מדוע ייתכן ותעלו מאמר חדש לאתר שלכם אבל אם תעשו חיפוש מיידי למאמר הזה בגוגל יתכן וייקח שעה, כמה שעות או אפילו יום שלם עד שגוגל יסרקו את העמוד החדש באתר שלכם ויוסיפו אותו לתוצאות החיפוש.

מנוע החיפוש מבצע איזושהי הערכה המבוססת על אין סוף פרמטרים. זוהי כוונת המשתמש המדויקת ביותר על בסיס ניתוח מילים נרדפות, תיקון שגיאות כתיב, היסטוריית הגולש ופרמטרים נוספים. לאחר ניתוח זה המנוע מחפש באינדקס אילו תוצאות מתאימות ביותר לשאילתה של הגולש. הוא מציג אותם לפי סדר שהוא בעצם הדירוג של האתרים במנועי החיפוש.
רוצים לקדם את העסק שלכם באינטרנט בעזרת מנועי החיפוש? הכנו עבורכם כאן כתבה על כל מה שתצטרכו לדעת בכדי לקדם את העסק שלכם במנועי החיפוש ולהביא לו חשיפה ולקוחות נוספים.
מנוע החיפוש של גוגל
מנוע החיפוש של גוגל היה מהפכני. על אף שעשה מה שמנועי חיפוש רבים עשו לפניו; הוא עשה זאת טוב יותר מכולם. בעיקר משום שהציג תוצאות טובות ושימושיות למשתמש. הוא מצא באינטרנט את מה שחיפשת – טוב יותר מכל מנוע חיפוש שקדם לו. הם הציגו תוצאות חיפוש על פי גורמים שונים; לאו דווקא הקשורים באיכות הדפים שהוצגו; אלא שמושפעים גם מהוותק שלהם, כמות הכסף שהושקע בהם; והתשלום ששילמו בעלי הדפים הללו להנהלת מנוע החיפוש. מנוע חיפוש ניטרלי לחלוטין. הוא לא נותן העדפה לתוכן של מפרסמים או חברות כלשהן. תוצאות החיפוש של גוגל רוצות להיות אובייקטיביות ולתת את התוכן האי איכותי עבור הקהל הרלוונטי.
הזחלנים של גוגל (בוטים) מחפשים ברחבי הרשת אחרי עמודים חדשים. הם עושים זאת על ידי קריאה של קישורים, מפות אתר ודרכים אחרות כמו סיגנלים מרשתות חברתיות. תפקיד הזחלנים האלו הוא לחפש ברחבי הרשת העצומה אחר עמודים. חלק מן העמודים שהזחלנים מוצאים עוברים לאינדקס הכללי.

אינדקס העמודים הכללי הוא מאגר המידע של גוגל שאותו הוא מציג עבור שאילתות רלוונטיות של הגולשים. תהליך האינדוקס מורכב מאיתור,"תפיסה" של התוכן- fetching,והוספה שלו לאינדקס התוצאות הכללי של גוגל.
כיום, גוגל היא הרבה מעבר למנוע חיפוש. החברה פיתחה פתרונות תוכנה רבים אחרים כמו גוגל דרייב. היא מחזיקה ביוטיוב, פיתחה קו של סמארטפונים ומחשבים ניידים ואף יצרה כלי רכב אוטונומיים. מן הראוי לציין כי גוגל מפעילה גם מנועי חיפוש אחרים מעבר למנוע החיפוש המרכזי שלה – כולל מנוע חיפוש שנקרא Ask – שהוא מנוע החיפוש השביעי בגודלו בעולם (עליו נדון בהרחבה בהמשך). ענקית מנועי החיפוש גם מעדכנת כל העת את עמוד התוצאות של מנוע החיפוש המרכזי שלה; כדי לספק מגוון פורמטים של תוכן מועיל.
אילו עוד מנועי חיפוש קיימים?
Bing
מנוע החיפוש מיקרוסופט בינג נמצא בבעלות מיקרוסופט ומופעל על ידה. מקורו במנועי החיפוש הקודמים MSN Search ו – Windows Live Search. בדיוק כמו גוגל, גם מנוע החיפוש בינג מציג את תוצאות החיפוש שלו בכרטיסיות שונות; כגון תמונות, סרטונים, מפות וחדשות. אולם בניגוד לשער החיפוש של גוגל, ששומר על קו עיצובי נקי ומינימליסטי; דף הבית של בינג תמיד כולל תמונת רקע יפהפיה וגם לינק לעמוד החדשות של Microsoft Bing. למרות נתח השוק המצומצם של בינג בהשוואה לגוגל; בעלי עסקים לא צריכים להתעלם ממנוע החיפוש הזה. למרות שכמות המשתמשים בבינג קטנה מזו כמו גוגל, בינג עדיין זוכה ללמעלה ממיליארד ביקורים בחודש – תנועת גולשים לא מבוטלת לכשעצמה. בעוד שמרבית העסקים ומקדמי האתרים בוחרים למקד את מאמצי הקידום שלהם סביב גוגל; יש פחות תחרות על פרסום אורגני וממומן בבינג. כך שאלו הן אפשרויות שבהחלט עשויות להתגלות כמשתלמות בפן השיווקי.
Yahoo!
החיפושים העולמי. חברת 'יאהו' הוקמה כבר בשנת 1994 על ידי ג'רי יאנג ודייוויד פילו. במקור הם כינו את אינדקס החיפוש שלהם, "המדריך של ג'רי ודייויד לרשת האינטרנט העולמית", לפני ששינו את שמו במהירות ל- Yahoo! , ראשי תיבות של המילים: "Yet Another Hierarchical Organized Oracle". מייסדי גוגל לארי פייג' וסרגיי ברין ניסו למכור את גוגל ליאהו! בשנת 1998 תמורת סכום זעום של מיליון דולר. יאהו! מצידה, דחתה את ההצעה על הסף. לאחר מכן, למרות שיאהו נהנית מיתרון התחלתי עצום ומשאבים רבים יותר מגוגל; שירותי המייל של יאהו (Yahoo! Mail) איבדו מהפופולריות שלהם לטובת Gmail מבית גוגל. מנוע החיפוש החל לאט לאט לדעוך בפופולריות שלו בעוד של גוגל רק המשיך לעלות.
Ask
מנוע חיפוש זה הוא בעל ממשק חביב ונחמד, ומקורו באתר Ask Jeeves. הוא היה מנוע שאלות ותשובות. תוכלו למצוא ב-Ask תוצאות חיפוש עם אופטימיזציה למבנה של שאלות; סביר להניח שאין בו יותר מדי תשובות שאין גם בגוגל אך הגלישה פחות מנוטרת והסגנון קצת שונה. הרעיון לא היה ליצור עוד אינדקס או מנוע חיפוש, אלא שירות שאלות ותשובות מקוון. האתר, שנוסד בשנת 1996 על ידי גארט גרואנר ודיוויד ורתן בקליפורניה, נקרא במקור "שאל את ג'יבס" (Ask Jeeves).
Search Encrypt
זהו מנוע חיפוש בו הדגש על הפרטיות הולך צעד אחד קדימה. הוא כולל רכיב הצפנה מובנה, שמקשה על ניטור השימוש בו גם במקרי פריצה מקוונת. תוצאות החיפוש נאספות דרך מנועי חיפוש, כדי שיהיה קשה לחבר בין החומר שנמצא והמשתמש שחיפש. כמובן שסרצ' אנקריפט לא אוסף מידע אישי. הוא גם מוחק אוטומטית את היסטוריית הגלישה שלכם כל 15 דק'; כדי שאף אחד לא יוכל לדעת היכן ביקרתם.
Baidu
מנוע חיפוש זה הוא גם הגדול ביותר בסין. למעשה, באידו שולט לחלוטין בשוק מנועי החיפוש הסיני ומכסה כ – 75 אחוזים מנפח החיפושים בסין. לשם השוואה, גוגל הצליחה לתפוס רק 2 אחוזים משוק מנועי החיפוש בסין. באידו הוקמה בשנת 2000 והמטה שלה ממוקם בבירת סין, בייג'ינג. באידו היא אחת מחברות הבינה המלאכותית ושירותי האינטרנט הגדולות בעולם. עם זאת, לבאידו עדיין יש מעט מאוד השפעה מחוץ לסין. מן הראוי לציין כי בסין פועלת הצנזורה המקוונת הגדולה והמתוחכמת ביותר בעולם. לכן, כדי שמנועי חיפוש מערביים כמו גוגל ייכנסו לשוק הסיני; עליהם לעמוד בחוקים ותקנות צנזורה קפדניים ומורכבים.
StartPage
מנוע חיפוש זה הוא גרסת "ללכת עם, להרגיש בלי" של גוגל. תוצאות החיפוש מופיעות מתוך גוגל עצמה, אך לא מתבצע ניטור של הגלישה. יש לו גם כלי פרוקסי מובנה. הוא שיאפשר גלישה מאובטחת יותר מבלי שניתן יהיה לדעת היכן גלשתם. החיסרון הוא מהירות הפעולה, שהיא מעט נמוכה משל מנועים מקבילים.